Saturday, 13 October 2012

Bahasa kebangsaan diketepikan.

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari ini, ketika saya melayari internet, saya telah terlihat isu penggunaan bahasa asing pada papan iklan. Justeru itu saya akan membicarakan tentang penggunaan bahasa Inggeris pada papan iklan. Kini terlalu banyak papan iklan yang masih menggunakan bahasa Inggeris. Kebanyakkan iklan yang dipamerkan di tempat-tempat awam seperti pada papan iklan atau papan tanda, sama ada di luar ataupun di dalam bangunan masih tidak memuaskan. Di Malaysia, iklan yang tidak mengutamakan penggunaan bahasa kebangsaan, sebaliknya menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain sepenuhnya amat mudah untuk ditemui di mana-mana sahaja. Sebenarnya isu ini merupakan isu lapuk selagi masih ada pihak yang tidak peka dan kurang bertanggungjawab serta tidak mempunyai kesedaran untuk memelihara bahasa kebangsaan kita. Gejala ini sepatutnya tidak berlaku kerana Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) telah meletakkan garis panduan dalam pemasangan papan iklan premis perniagaan di kawasan masing-masing. Oleh itu pihak yang meluluskan lesen pemasangan papan iklan, iaitu PBT seharusnya lebih serius dan komited dalam mematuhi garis panduan iklan. Malah setiap agensi pengiklanan dan syarikat boleh merujuk kepada Dewan Bahasa dan Pustaka terlebih dahulu bagi melihat aspek penggunaan bahasa sebelum sesuatu iklan diluluskan. Berikut saya sertakan contoh papan iklan yang mengutamakan bahasa Inggeris. 



No comments:

Post a Comment